Zo begon het brugklasavontuur ruim vijf jaar geleden voor Eline, Jesse en Isèl bij X-tuur. Nu hebben ze hun havo-examen gedaan en zijn ze vastbesloten ook nog hun vwo-diploma te halen. Waar ze ooit begonnen op een school met maar een klein klasje leerlingen, staat de teller inmiddels op bijna 100. Toch is het nog steeds even leuk, alleen anders.

Alle drie hebben ze destijds heel bewust voor X-tuur gekozen. Ze moesten het doen met informatie van de open dag, maar dachten wel ‘ja dit past bij mij’. Isèl: “Ik dacht er eigenlijk helemaal niet over na dat het een nieuwe school was. Het was vanaf de eerste dag gewoon leuk.”

Anders dan in het begin
“Vroeger toen je binnenkwam stond er thee voor je klaar”, vertelt Jesse. Ze beginnen alle drie hard te lachen. “Het is sowieso raar als je nu langs het Zuyderzee Lyceum fietst en je bedenkt dat je in dat kleine gebouwtje les had, met de kleine fietsenstalling. Dat was natuurlijk een hele andere sfeer, als is de sfeer nog steeds heel erg goed. Maar een kopje zetten voor 100 leerlingen is wat lastiger. Nu zetten we onze eigen thee”, vult Eline aan.

Voor Jesse, Eline en Isèl was het kleinschalige en rustige van X-tuur in het begin erg fijn. Geen oudere leerlingen, geen stress, druk of pestgedrag. Ook de korte lijnen en het contact met de andere leerringen en de coaches ervaarden ze als heel erg positief. Het voelde allemaal heel persoonlijk aan. De sfeer is nog steeds heel goed vinden ze alle drie, maar zegt Eline “je hebt niet meer met iedereen contact. Je hebt nu een onderbouw en een bovenbouw en omdat de klassen inmiddels ook wat groter zijn dan in het begin, zie je ook wel groepjes ontstaan. We kennen de brugklassers niet meer bij naam.” Er blijft bij X-tuur ook altijd aandacht voor het persoonlijke aan het begin van de les of dag; ‘hoe gaat het met je’ en ‘hoe was je weekend’. Isél: “In de eerste twee jaar kwamen we ook nog elke dag samen aan het begin van de dag, dat is nu nog één keer per week maar dat is prima.”

Nieuwe locatie
Aan het begin van de derde klas namen ze hun intrek in de locatie aan de Nagelerweg. “Toen we daar kwamen dacht ik echt, wow wat is het hier groot”, lacht Eline. “Nu denk ik, het is eigenlijk nog steeds klein.” Jesse: “We hadden eerst maar vier lokaaltjes en nu is dat meer dan verdubbeld.” De sfeer en het contact bleven gelukkig hetzelfde, ondanks dat X-tuur bleef groeien. Ook het van elkaar leren is belangrijk gebleven, het heeft alleen een andere vorm gekregen. Isèl: “Je zit nog steeds met alle niveaus bij elkaar, je gaat alleen niet snel meer naast iemand van de onderbouw zitten.” De leerlingen van de onderbouw kunnen nu met vragen terecht bij leerlingen uit de bovenbouw. Zo geven de oudere leerlingen bijvoorbeeld uitleg over hoe je moet plannen. Iets wat deze drie destijds helemaal zelf moesten ontdekken en uitvinden.

Eindexamen
Alle drie hebben ze als eerste het havo-examen afgerond. Wanneer je in de bovenbouw richting je eindfexamen gaat heb je meer lessen op het Zuyderzee Lyceum. Je sluit dan aan bij een klas daar. Maar dat was en is geen enkel probleem. Eline: “Het is hier gewoon goed geregeld. En bij de toetsen vind ik het wel fijn dat er een bepaald soort structuur is.” “Ik had zelf ook al wel contact met leerlingen van het Zuyderzee omdat je met vakken als muziek ook moet samenwerken. Dat maakt het dan wel makkelijker”, vult Jesse aan. Soms zijn ze de hele dag bij het Zuyderzee Lyceum en andere dagen fietsen ze voor de lessen heen en weer tussen beide locaties. Niemand vindt dit echter een probleem. En als het een keer heel hard regent begrijpen alle docenten dat ze lekker op X-tuur blijven en zelf aan de slag gaan. Eigenlijk denkt iedereen altijd met ons mee.”

“Ik denk dat als ik niet naar X-tuur was gegaan, dan was ik een heel ander persoon geweest. Ik weet zeker dat ik nu veel meer inzet toon en initiatief neem. Je doet het bij X-tuur met z’n allen, dan doe je eigenlijk ook gewoon mee. X-tuur draagt dus echt wel bij aan je ontwikkeling”, vindt Eline.